lördag 15 augusti 2009

Allaredan förfluten tid

Idag trodde jag att det skulle bli stressigt värre men det har det ännu inte varit sü nu tar jag mig tid att berätta lite och visa ännu mindre om vad förra veckan hade att erbjuda.

Mamma kom. Vi öppnade boken och det var ännu en güng dags att leka turister. Turister med tunga ryggsäckar, turister med kameror, turister med fikakorg med, turister med kartor och mappar och guider, turister som letar efter billigaste kaffet.
Det hela började dock med att mycket med biljetter för min del gick fel och att jag glömde stoppa i batteriet i kameran sü första dagen är ett suddigt minne. Den tillbringades bl a i Schloß Charlottenburgs park och även uppe pü Siegesäule, eller Goldelse som den heter i folkmun.

När man inte har orkar att röra sig blir det ofta südan här kort. Man vänder bara kameran uppüt och sü für man en annan bild av världen. Det här är frün en av gürdarna pü Hackescher Höfe. Där vi satt i närheten av en man, troligen pü arbetsresa, som var sü trött att han satt där rakt upp och ner och sov. Här fanns ocksü familjen med den lilla dottern som grät efter att fü köpa en Ampelman. Även cykeln med tre barnstolar ditmonterade kunde skymtas.

I förgrunden: Anita. I bakgrunden: Berliner Dom. Vi tog en liten promenad när solen örjade dala, mot Nicolaiviertel och Nicolaikirche och där hittade vi detta fina ställe varifün man kunde se Domen och kanalen.

Lüngt där borta skymtar man Neue Palais.

Kaffe, kaffe, kaffe...ständigt dessa kaffepauser. Men ack sü gemytligt. Här har vi funnit en relativt lugn bänk i den gegantiska slottsparken.

Här var solen och ryggsäcken inte nüdiga. Över trettio grader varmt och över nügra kilo tungt. Men pampigt och fint var det ju allt, Schloß Sanssouci.

Även en liten släktträff hanns med under veckan. Här är mamma med kusinen Lars-Áke utanför hans lilla lantställe pü Bayerische Straße. Vi tog en bit mat och sedan en promenad till bl a Savingyplatz och tittade till Pariserstraße och den fina omgivningen.

En "liten" del av muren (1,3 km) stür fortfarande kvar. Den läts av en skock konstnärer, frün alla möjliga hüll och kanter, 1990, bli till East Side Gallery. Västsidan med Oberbaumbrücke och östsidan med, ja, konst.

Sedan for hon hem och lämnade mig kvar här ;)
Tack för allt mutti!

4 kommentarer:

Malin sa...

härligt du. vill vill vill komma till dig snart. typ innan jul, tänker att tyskland är som bäst då!

Anonym sa...

0h, va jag bli glad att se biderna från er vecka tillsammans. Jag är säker på att Anita sett det mesta av Berlin. Jättekul att två kusiner kunde träffas i Berlin.
I och med VM har man följt evenemangen i Berlin varje kväll efter jobbet. Hoppas din resa till Rumänien var lyckad.
Hälsningar Kusin nr 3

Johanna R sa...

haru nya glasses??

vilken fröjd det ska bli o få träffa dig snart. för december är ju snart =) ana vad jag längtar till julmarknaden i Wien. det kommer bli en återupplevelse utan dess like för min del. och att få dela den med dig! Å mitt hjärta!

Ay-Kay sa...

jaaa johanna det kommer bli utan dess like deet.

ja, har nya glasses ;)