fredag 27 november 2009

Julen den glada går åter omkring på jorden med alla de kära och välkända ting.

Nämen allvarligt talat, ska vi ta och lägga ner all kommers runt julen. Den är ju skräckinjagande. Hur mycket barnarbete och andra hemskheter ligger inte bakom allt som vi stoppar i säcken. För att inte tala om alla dessa lampor som sätts upp just nu. Det är inte klokt vad mycket dyrbar ström som måste försörja alla dessa ljuskällor. Och mitt i allt detta står jag och gör som alla andra. Handlar julklappar i ren stress. Handlar andra saker som jag inte borde och som bara är sååååååå onödigt. Jag är otrolig. Idag handlande jag två mössor när jag egentligen inte behöver någon i denna tiogradiga värmen som, enligt mig, vittnar om att det bästa man kan göra är att konsumera så lite som möjligt, åka med alla slags fordon (förutom cykel) så lite som möjligt. Livet sägs bli mycket tråkigare då. Nåväl, livet blir nog tråkigare när det inte finns någon snö under vintern eller när vattnet blir så smutsigt att vi även i Sverige måste dricka flaskvatten, vilket vi redan DUMDRISTIGT gör. Det blir nog även tråkigare när Nederländerna ligger under vatten och isbjörnar tillhör utrotade djur.

Ikväll är jag bara så less på alla människor inklusive mig själv som har såna i-landsproblem och som inte kan lyfta blicken och se vad som måste göras, att inse sanningar.

Nej, BU! för koldioxidutsläpp och julstress. Jag tror inte att Jesus föddes till jorden för att vi skulle bygga upp en två månaders lång planeringstid fram till just det datumet och fira det genom att skänka varandra klappar, vars tanke bakom mest har med stress att göra. Gåvorna kan vara en fin symbol till att vittna om att julens stora gåva är världens frälsare och att genom den kärleken som Gud visar oss genom att skicka sin son till jorden för att dö på träkors, kan vi ge den gåvan vidare till varandra. Men just den där symboliken glöms nog oftast bort någonstans i julpappershögen.

Och ändå skulle jag tro att ingen tyckte om mig om jag inte fann en enda julklapp till mig under granen. Jag är minsann formad efter min kultur. Det är som att det ligger någon bekräftelse i alla dessa presenter.

Nog talat om detta för ikväll.
Godnatt!

Inga kommentarer: