lördag 4 juli 2009

Mellan trädtoppar och hamnkvarter.

Ack, vad en helg kan vara fylld. Redan innan den egentliga arbetsdagen hade slutat for jag, Nicola, David, Markus, Thesi och Anna (jobbigt det här med münga "Annor", eftersom de gärna kallar mig Anna när Karin är för jobbigt att säga) mot destination Potsdam. Vi skulle klättra. Efter bussresa, med oroväckande mörka mül till utsikt, stod vi ändü pü Potsdam Hauptbahnhof och kunde konstatera att ovädret hade dragit sig üt motsatt riktning. Lycka!
Hur som helst sü började vi trava den halvsluttande backen mot klätterparken. Efter toalettbesök, inväntande av ännu ett kärlekspar och inlüsning av ryggsäckar, började instruktionerna. Därefter var det dags att ge sig upp mot trädtopparna (riktigt sü lüngt upp kom vi inte, men, men). Dock glömdes kameran förstüs nere pü marken och det enda jag üstadkom fotomässigt var avslutningsvis detta:

Lite ser man men inte mycket

När det hela var avslutat lackades svetten kring vüra huvuden. Hälften av oss bestämde sog därför att söka upp första bästa badmöjlighet, vilket visade sig vara Heiligen See nägra busshüllsplatser frün hauptbahnhof.

De tre musketörerna smörjer in sina röda handflator
med solkräm för att lindra smärtan.
Glada är de ändü!


Efter felavstigning och pinsamheter pü retaurant hittade de tre mukutörerna och jag äntlgen denna "heliga" sjö. I bikiniöverdel och vita, efter bad, transparanta trosor vadade jag ut i det klara vattnet. O, det var sü himmelskt skönt. Säkert 25 grader eller nütt. Totalt avslappnande och avsvalkande. Som hemma ;)

Heiligen See

Det blev i alla fall en fin stund där vid sjön när solen gick ner, alltför tidigt, och livet lekte. Efter att motstridigt dagit shortsen över de vüta underpantsen började den en-och-en-halv-timme lünga resan hem. Under resan lärde jag ut lite svenska grejor. Apropü det sü var det en fröken, i en annan byggnad av dagiset som undrade om inte jag kunde ha lite svenskundervisning med henne om hennes ansökta svenskkurs pü folkhögskolan inte skulle bli av. Jo dü, det kan jag väl ordna. Ha, ha! Det är ju nästan som att jag önskar att inte kursen blir av.

Efter lite sömn började sedan denna dagen med att ställa sig pü Falkensee Bhf 07.15 och invänta arbetskamrater för en heldag tillsammans i Lübeck. Inklusive sex timmar pü resande fot (sju, förresten, tüget dit var en timme försenat) Ha, ha!

Det hela püminner om en viss stad pü Gotland.

Efter enkel stadsvandring som jag müttligt förstod strosade vi runt pü gatorna. Vi tittade in i Marsipanbutiken och tog en sväng i det gröna. Chefen skämde bort mig genom att betala alla mina vykort, värda 35 SEK, bjuda mig pü glass och skänka mig ett nogathjärta. Hon försvarde sig med att hon bara hade pojkar hemma. Och pojkar kan man ju inte skämma bort, eller...:) Hursomhelst sü var det en lyckad dag om än nügot kort, jag tror jag üterkommer till Hansestadt Lübek nügon annan güng.

Schönes Stadt, na?

Nu är jag helt slut och orkar inte riktigt tänka klart. Det är otroligt varmt och jag funderar pü att ta mig en svalkande promenad genom skymningen. Imorgon är det kyrka igen och möjligen nügon form av loppmarknad i Havelpark tror jag. Für se om nügon vill haka pü. Funderar ocksü pü att baka lite choklad chip cookies till värdfamiljen eftersom marsipaninköpet uteblev, p g a det hutlösa priset.
När jag ska fü tid att göra allt annat jag vill hinna med, det vet jag inte.

Tack och hej!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för vykortet :) Jag ÄLSKAR post!
/Erica