måndag 12 oktober 2009

Es regnet, es regnet die Erde wird nass....

Det regnar och blåser som aldrig förr. Det kanske inte riktigt stämmer, men blött är det fast solen verkar börja titta fram. Idag var det en dag då jag inte riktigt orkade med ljudvolymen på Tollhaus. Eftersom det regnar så behöver inte barnen gå ut. Vilka dumheter. Detta innebar för mycket barn på ett för litet ställe. Undra vad decibelmätaren stod på idag egentligen. Det vill jag nog inte veta. Sådana stunder längtar jag lite tillbaka till Fröhusets lugna eftermiddagslek. Ute. Na ja, det finns goda stunder också.


Igår var jag med Stine, den danska unga kvinnan som stipendiejobbar på en skola här i Falkensee, till Berlin. Fast regnet hängde i luften och emellanåt duggade ner, begav vi oss, med svenskdansktyska som konversationsmedel, till Prenzlauer Berg och loppmarknaden på Mauerpark. Och vilken loppis sen. Den var gigantisk. Dit återkommer jag. Stine var på jakt efter ett visst par örhängen och tillslut hittade vi dem. Jag införskaffade mig ett finfint skrivhäfte vid samma stånd. Hursomhelst så kunde vi inte stanna där alltför länge p g a tidspress. Efter inköp av varm choklad med vispgrädde traskade vi mot U Bernauer Strasse.

Idag vill jag gå och handla men jag har ingen motivation. Jag behöver göra müsli. God, god, egengjord müsli. Sedan vill jag bara ligga under mitt täcke och läsa The Hobbit och fly in i annan värld för en stund. Fast det finns saker som jag också borde göra....men tycker du som ja´, tycker du som ja´, så gör jag det en annan dag...

1 kommentar:

Johanna R sa...

åh the hobbit. den läste jag under min tid i Wien!

o om valet står mellan att läsa the hobbit, eller vilken annan bok som helst för den delen, eller göra annat man borde så är valet alltid helt rätt att läsa boken ;)

miss you!