söndag 4 oktober 2009

När munnen är stäng, ur kan då glädjen ta sig ut?

It looks like we're standing in front of a big poster of Berlin ;) Vi ser fruktansvärt inklippta ut på nåt sätt, men det var verkligen på riktigt! Johanna Renling detta måste vi göra någon gång. Är Riesen Rat öppet i juletider? ;)

Jag for till Berlin för att titta på stora dockor som gick på gatorna men det blev mest en sovande dykare. Aja. jag var i gott sällskap även om det bestod av en bland annat fransk flicka som inte riktigt kunde kommunisera på varken engelska eller tyska. Men Lucy var ju där så det var ju trevligt ändå.

Med månadsrapport äntligen ivägskickad och med duva i magen sitter jag nu här i min säng på Ruppiner Strasse 10A, med min laptop i knäet (och ja mamma en stor bok emellan för att motverka överhettning ;)), digistivekexen står på nattduksbordet, några är i magen och några mellan tänderna. Det är en konstig känsla i mellangärdet. Jag är glad för att jag för en vecka sedan hade tio dagars volontärträff i Weimar. Vi var ett väldigt härligt gäng där, jag skrattade mycket och det är ett gott tecken. Jag är glad för att det finns så fina barn på mitt dagis. Mitt dagis är inte som svenska dagis, det finns mycket som jag skulle vilja ändra på, men det är ändå en rolig stund varje dag att få strida, leka, konversera, diskutera med alla dessa olika personligheter. Vissa är svåra att nå på en gång, medan ändra är svåra att bli av med ;). Jag är glad för att jag fick se en sovande jättedocka i helgen och för att jag fick åka Riesen Rat på Strasse des 17. Juni och beskåda nästan hela Berlin by Night. Jag är glad för att jag har så fina vänner som unnar mig deras bekantskap, deras tid trots att jag inte behärskar deras språk eller kan delta i alla diskussioner eller samtal, trots att jag ibland är som en tyst mus och ibland ett rytande lejon, min berg-och-dalbana. Jag är glad och varm inombords för att jag fick läste ett mail från Karin idag. Jag är glad att min familj ringer till mig och talar in meddelande trots att jag aldrig svarar och sällan ringer tillbaka. Jag är glad för att jag har en cykel som funkar och ett hjärta som slår. Jag är glad att jag kan duscha varmt och att det finns värme på mitt rum. Jag är glad att jag fick höra min mormors röst idag och jag är glad för att jag min kära församling därhemma verkar må bra. Jag är glad att Nicole och Felicia inte har glömt bort mig. Jag är glad för att min syster älskar mig.

Vi var ett gött superduper i Weimar. Tråkigt bara att han som tog fotot inte var van vid min kamera eller gruppbilder i allmänhet.

Efter hela denna baluns med positiva glädjeyttringar vågar knappt det negativa ta sin plats på pappret även om den mörka delen faktiskt är lika stor. Även om det finns jobbiga saker som jag dras med. Saker som gör att glädjen som jag egentligen borde känna krymper och kvävs. Att jag ibland känner mig otillräcklig på mitt jobb. Att jag vill skriva mail, brev och kort till alla som är när och fjärran för att berätta att jag saknar dem, eller tänker på dem, men att tanken aldrig kommer till handling utan utvecklas istället till en kravfylld hög på skrivbordet. Att jag inte litar på mig själv och den jag är. Eller rättare sagt, att jag endast litar på mig och inte räknar med det "större". Att jag inte kan bestämma mig om den kravfyllda men roliga kören ska få ta min tyska tid eller om jag ska lägga min tyska tid på något annat, t ex ägna mer tid för relationer som är värda att satsa på. Att jag efter så många gånger inte har lärt mig att släppa taget om mig själv.

När min pappa var här så åt vi frukost jättedyrt och först så drack pappa te ur en jättestor kopp och vi åt jättemycket bröstsocker (se skålen) för vi hade stor hunger, vi knyckte även med oss lite grann. Tihi! Men det hade vi verkligen betalt för. Believe me! Men det var mysigt under filtarna med värmen från parasollerna när regnet smattrade mot.

Nåväl, hög tid att ta itu med saker och ting. Men jag ska försöka göra det med glädje:)

7 kommentarer:

Johanna R sa...

Ååh mitt hjärta. Vad det gör ont att sakna dig så mycket. Du förstår inte...vad tacksam jag är att du ville dela rum med mig på Liljeholmen o bli min eviga roomie att få dela en del av ditt liv!

riesen rat vore ju helt enkelt fantastiskt! tyvärr tror jag inte det är öppet juletider :/ kanske att det fryser fast i kylan? men tänk va mysigt att sitta fast o få titta ut över Wien extra länge ;) Men nån gång i vårt långa vänskapsliv får vi göra detta!

Jag är glad att du är så glad! lite jobbigt finns alltid med. men glad kan man vara ändå.

älskar dig. saknar dig. blev ju ett helt brev nästan ;)

Ay-Kay sa...

Jag har kollat upp det! Det är öppet, kostar dock en liten summa, men vi får tänka på saken. Klart jag ville dela rum med dig, det skulle jag göra om många gånger, tack för att du övertalade mig, det blev ju en succé!

Miss you darlo!
Men vi ses ju om två månader. Knappt!
KRAMAR!

Anonym sa...

Jag lyckades hitta pärmen, men det var krångligt. Det var ju inte i den översta lådan precis. Jag vet inte om du var med när pappa stuvade om i garaget. Dina lådor står nämligen i det lilla förrådet på varandra med min gamla barnsäng ovanpå. Så du förstår nog krånglet men nu är jag här denna sena timma och hälsar på. Kram mitt hjärtegull.

Johanna Renling sa...

ja vilken succé det blev att dela rum =)

men oooh öppet. vad är det för en summa det kostar? tål att tänkas på. tänk två månader knappt. det är ju snart. blir så glad när jag tänker på det.
snart har jag lov hemma i norrland o sen är det bara en månad kvar till wien.

stor puss

Ay-Kay sa...

Typ 8,5€ per person. Vad tycker du om det?
Ja tiden går så fasligt snabbt, det är ju nästan skrämmande :S

Puss på dig Johanna!

Mamma, tänk att du började leta samma kväll, det hade jag nog aldrig gjort. Men du är en envis mamma du. Tack för titten! Puss och kram, jag älskar dig!

Johanna Renling sa...

Det är ju ingen extrem suma ;)
Jag är helt klart på!! Men jag är ju inte den som bryr mig så hårt om vad saker o ting kostar heller.
vad tycker du själv?

Ich liebe...d

Ay-Kay sa...

Nej, inte jag heller. Va kul, det kör vi på! Haha va skoj! KRAMAR!!!