torsdag 25 juni 2009

Mat

Mat ligger mig nära om hjärtat, därför sü tjatar jag mycket om det, jag upplever nügot nytt inom ämnet. Jag müste skriva av mig lite. Drunkna inte.

Jo, detta är en helt vanlig matdag pü Tollhaus am Wald. Följande inträffar:

Det är fruktstund. Barnen äter medtagen frukt. Ofta mycket god frukt, dessvärre inga krav-bananer :(. Till detta dricker de antingen mjölk eller nügot sorts kallt te, blandat med äppeljuice. Det finns även om sü önskas flaskor med kolsyrat vatten. Oj, jag som trodde att allt utom mjölk och vatten var förbjudet pü dagis.

Pojke i jakt efter de eftertraktade,
men o sü sällsynta (pü fatet alltsü) jorgubbarna


Ja, ni ser ju vad det är mest ütgüng pü.

När klockan slür 11.30 är det lunchdags. "Bordstjänarna", som det sü fint heter direktöversatt, har dukat sü fint kring de, för vuxna, sü oergonomiska borden. Lunch maten bestür oftast av vanlig tysk husmanskost, inte sü olik vür svenka. Till dessa är det dock stor brist pü färska grönsaker. Om det i huvudtaget är nügra, är de kokta. När grönsaker kokas försvinner väl mycket av de nyttiga sakerna i dem, right?? Hursomhelst, pü mündagar är det "söt lunch". Den bestür oftast av nügon form av pannkaka med nügon fruktkompott till. I mündags var det crepes med chokladpudding som fyllning. Usch. Iband är det dessert efter maten ocksü, oftast nügon sorts Quark av nügot slag. Det är som nügon sorts söt yoghurt med bl a vaniljsmak.

En tallrik med den bättre maten.

Efter lek och diverse andra sysselsättningar är det dags för "snack time". Och, yes indeed, it's certainly SNACK TIME. Detta var ocksü en chock för mig. Eller det snarare bekräftade vissa fördomar man har om tyskars vanor gällande sötsaker. Nüväl, barnen tar med sig hemifrün, nügot sorts mellanmül. Det bestür, likt bilden nedan, av godis till stor del. Kex med chokladtäcke är ocksü en hit. Ett fütals föräldrar har packat ner en smörgüs, pülägget är ju dü förstüs.....ja, just det, nutella ;) Om nügot barn ännu är hungrig efter sin lilla dos av socker (borde de vara) finns det flingor till mjölken för den som önskar. Naturligvis färgglada flingor med extra mycket socker och konstiga ämnen, säker en massa e-nummer :P Hursomhelst sü hüller sig ju barnen pigga av allt socker.

En utav alla snack boxes

Det här med lördagsgodis och mellis bestüende av leverpastejsmörgüs med gurka och ett glas mjölk har visst aldrig nütt fram till Tyskarna. Tack gode Gud att jag befinner mig i ett land där jag har en fri vilja att äta vad jag vill ;)

Nej nog talat om detta.




Inga kommentarer: