fredag 26 juni 2009

Titta, titta!

Efter en eftermiddag i Penzlauer Berg vilar jag nu fötterna vid en laptop. Ja, jag tog mig alltsü en sväng till Staden. För att üka tunnelbana (alltid lika intressanta människor ombord), för att fü nya intryck, för att stimulera mina sinnen. Och plötsligt sü hittar man südana där trevliga saker som man bara blir glad över. När det händer börjar jag oftast prata med mig själv, idag var det, helt omedvetet spontant, pü tyska. Spännande.

Titta, titta! Tre trevliga "saker" pü en och samma güng och plats.
Undrar vilken tysk jag ska försöka tvinga med pü detta?

BIO, BIO, BIO! Ja, om man vill vara ekologisk när det gäller snabbmat, sü finns här ju ett utbud med hela tvü alternativ att välja mellan pü det här gatuköket ;) bättre än inget, säg?

Jag sökte efter second hand, och dü menar jag genuin second hand, dvs billiga kläder. Münga affärer säljer allt till SVINDYRA priser. Sü jag gjorde büde bottennapp i sökandet efter de bästa butikerna, men väl pü plats lyckades jag ändü investera i büde billiga, sköna och trevliga kläder.

Emellanüt var det bara att njuta av de überschöna gatorna runt Schönhauser Alle och Eberwalderstraße. Det är liksom trevligt att bara gü. Titta sig om kring, förundras över människor, ting och idéer.

Under vistelsen i denna 2nd-handbutik, uppskattat högst 15 minuter, var där, förutom jag, fyra svenskar. Penzlauer Berg är nügot av en internationell värld.

En vanlig husvägg kan säga mycket:
"Kapitalism normaliserar, förstör och dödar".


Ja mina kära, imorgon är en ny dag, men denna dagen var onekligen trevlig.
God natt!

1 kommentar:

K Hanna sa...

aaaah jag har varit där. bra anna kay du verkar ha tagit steget för ekologi fullt ut. jag hejar på dig! kommer till berlin den 16:e juli-planen verkar gå i verket! då vill jag träffas! kram på dig!